Lakásbiztosítás érvényesítése

Lakásbiztosítás érvényesítése

Van egy fogalom, ami nélkül maga a biztosítás sem létezhetne, ez pedig a kockázat.

Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy mekkora eséllyel valószínű az ingatlan esetében, hogy bekövetkeznek bizonyos események, melyeket úgy nevezünk: biztosítási események.

A biztosítási események azok az események, melyek bekövetkezésekor a biztosított érvényesítheti a biztosítást, azaz benyújthatja jogos kárigényét a biztosító felé.

Ehhez persze olyan körülmények között kell, hogy történjenek azok a bizonyos események, melyek benne foglaltatnak a biztosítás megkötésekor a szerződésben (vagy éppen ki vannak hagyva belőle, a kötvény típusától függően).

Elmondható, hogy nagy általánosságban az összeállított eseménycsomagok javarészt kimerítik azokat a történéseket, melyek egy átlagos ingatlannal megtörténhetnek, de persze vannak extrém esetek is, ezekre ott vannak a különböző kiegészítések.

De vizsgáljuk meg kicsit, hogy mik is ezek a gondok, melyek szinte bárhol, bárkivel megeshetnek! 

Leggyakoribb biztosítási események

Leggyakoribb biztosítási események

A biztosítótársaságok igyekeznek a kötvényeket úgy összeállítani, hogy azok sok eshetőségre fel legyenek készülve, pontosan azért, hogy a szerződést az ügyfél sokáig megtartsa, később veszítse el a piacképességét.
Persze, int említettük, vannak olyan esetek, melyekre egyszerűen nem lehet felkészülni, és olyanok is, amelyek bizonyos ingatlanoknál teljességgel valószínűtlenek.

Így, ahogyan egy negyedik emeleti panellakás esetében nem feltétlenül kell pinceomlástól vagy vandalizmustól tartani, úgy egy családi háznál se valószínű, hogy a felső szomszéd miatt beázik a födém.
Sőt, országunk éghajlatának köszönhetően hurrikántól vagy forgószéltől sem igen kell tartanunk, más környezeti katasztrófák, mint például az árvíz viszont gyakrabban előfordulnak, mint például a francia Alpokban.

A legáltalánosabban szerződésbe foglalt biztosítási események tehát:
  • vízvezeték meghibásodása okozta beázás
  • vihar okozta károk
  • jégverés
  • csőtörés
  • hókárok, hónyomás okozta gondok
  • tűzkár
  • tűz nélküli füstkár
  • robbanás
  • földrengés
  • földcsuszamlás
  • beomlás (kimosott üreg, ismeretlen pince)
  • villámcsapás okozta kár (közvetett vagy közvetlen)
  • betörés, átverés okozta kifosztás
  • vandalizmus, rongálás
  • építészeti üvegkárok (ablak, ajtó)
  • idegen tárgyak okozta károk (kidőlő fa, jármű, egyebek)
Természetesen ezek körülmények pontosan meg vannak határozva, így például ártérbe épült ingatlan esetén az árvíz elleni biztosítás nem érvényesíthető, hiszen túl nagy a kockázat ahhoz, hogy a biztosító vállalja.

De mindenképpen érdemes olyan társaságot választani ahol már az alap csomag is rengeteg olyasmit tartalmaz, ami még ezeken túl is benne van, így annál nagyobb védelmet élvezhet az ingatlan, vagyis annál szélesebb körű a lakásbiztosítás.

Ha már beütött a baj…

Ha már beütött a baj…

Hivatalosan mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy a fenti események ne történjenek meg, tehát bizonyos magasság felett villámhárítót szereltetni a házadra, a tűzveszélyes berendezéseket elszigetelni, áramtalanítani, a betörés elleni védelmet lehetőségeid szerint maximalizálni, stb.

De, mint tudjuk, semmi sem elkerülhetetlen, mert az időjárást nem lehet befolyásolni, és aki nagyon be akar menni, az úgyis megtalálja a módját.

Viszont ha már megtörtént a baj, akkor Neked is vannak teendőid, nem csak annyi, hogy hatra dőlni, és megvárni, hogy a biztosító majd teszi a dolgát.

Mindenek előtt a káresetet követően 48 órád van arra, hogy lehetőleg a legalaposabban, legközreműködőben jelezd a dolgot a társaság felé.

Ez azt jelenti, hogy pontos leírást igyekezz adni a káresetről, annak körülményeiről, a keletkezett kárról, és akkor teszed a legjobban, ha fotókkal is dokumentálod a megtalált állapotot.

Ez egyrészt semmilyen kétséget nem hagy a vállalat számára afelől, hogy valóban baj történt, másrészt a kárbecslést is talán gyorsítja.

De mindenképpen várd meg a kirendelt kárszakértőt azzal, hogy javításba kezdesz, hiszen ő azért érkezik, hogy igazolja (netán cáfolja) az állításodat, és ha már javított állapotot, netán a hiba hűlt helyét találja, akkor kénytelen lesz a panaszodat figyelmen kívül hagyni.

Viszont ha valóban jogos a kárigényed, akkor igenis jogosult vagy a javítási költségek összegére, vagyis arra az összegre, amit a biztosító megítél a számodra.

Semmiképpen ne hagyd annyiban a dolgot, hiszen ha rendesen fizeted a biztosítás díját, akkor akár jogi úton is, de érvényesítened kell a téged megillető kárigényt.

Erre a legtöbb esetben nincs szükség, azonban nem árt, ha néha feléleszted magadban a harcost! 

taborod.hu